Wstęp
Każde dziecko ma prawo do rozwijania swoich możliwości. Szkoła jest po to, aby mu w tym pomóc. Pomoc wymaga szeregu różnorodnych przedsięwzięć. Nie może ograniczyć się do przekazywania wiedzy i kontrolowania wiadomości. Istotą pracy nauczyciela winno być przede wszystkim aranżowanie sytuacji uczenia się. Stroną aktywną w procesie dydaktycznym staje się wtedy uczeń. Nauczyciel tylko tę aktywność organizuje, podtrzymuje, ukierunkuje. Ważne jest zatem przestrzeganie przesłanki aktywności- innymi słowy oddziaływania pedagogiczne będą sprzyjały harmonijnemu rozwojowi ucznia tym mocniej, im częściej stroną aktywną będzie uczeń. Gazetka klasowa stała się wspaniałą formą działania, a także namacalnym dowodem tych działań. Inspiracją była książka Edwarda de Bono: „ Sześć butów, czyli sześć sposobów działania „ oraz doświadczenia zdobyte podczas wdrażania innowacji pedagogicznej [1999] „Stymulowanie aktywności działaniowej uczniów klas I-III” .
CELE:
Stymulowanie aktywności działaniowej uczniów. Przygotowanie do aktywnego dzielenia się wiedzą i umiejętnościami. Kształtowanie umiejętności redagowania wielozdaniowych , spójnych wypowiedzi. Wdrażanie do czytania ze zrozumieniem. Kształcenie umiejętności pisania na komputerze. Wdrażanie do systematycznego korzystania ze słownika ortograficznego. Integracja zespołu klasowego
Formy pracy: Pogadanki, praca z tekstem, wywiady, wycieczki, praca z komputerem
Ewaluacja:
obserwacja, rozmowy, gazetka klasowa
Sposoby realizacji: 1 Wprowadzenie symboliki poszczególnych działań wg metody E. De Bono
Granatowe buty marynarskie Granat to kolor wielu mundurów. Kojarzy się z marynarką wojenną, musztrą, rutyną i sztywną etykietą. Podczas długotrwałej żeglugi życie ludzkie zależy od prawidłowego przeszkolenia i przestrzegania rutynowych działań. Dlatego granatowe buty marynarskie śą odpowiedzialne za rutynowe i formalne procedury.
Szare tenisówki Szary kojarzy się z szarymi komórkami mózgowymi. Szara jest również mgła, utrudniająca przejrzyste widzenie. Działanie w szarych tenisówkach dotyczy poszukiwań, dochodzenia i gromadzenia dowodów. Jego celem jest zgromadzenie informacji.
Brązowe półbuty Brąz to kolor praktyczny. Kojarzy się z ziemią, gruntem i stopami mocno stopami mocno stąpającymi po ziemi. Brąz kojarzy się również z błotem, nieuporządkowaną i bliżej nie określoną sytuacją. Półbuty są praktycznymi, solidnymi butami, które można założyć do wykonania ciężkiej pracy. Dlatego też związane są one z działaniem praktycznym i pragmatycznym. Rób to, co ma sens i jest praktyczne. Podejmuj stosowane działania, wykorzystując inicjatywę i praktykę, przystosowując się do wymagań sytuacji. W takim znaczeniu działanie w brązowych półbutach jest przeciwieństwem formalnego postępowania w granatowych butach marynarskich.
Pomarańczowe kalosze Pomarańczowy kojarzy się z niebezpieczeństwem, wybuchami, ostrzeżeniem. Kalosze kojarzą się ze strażnikami i osobami uczestniczącymi w akcjach ratunkowych. Pomarańczowe kalosze wykorzystywane są w niebezpiecznych i krytycznych sytuacjach. Priorytetem działania w sytuacji krytycznej jest zapewnienie bezpieczeństwa.
Różowe pantofle Różowy kojarzy się z ciepłem i delikatnością. Uważany jest za kolor kobiecy, kojarzy się z domem i wygodą. Różowy to kolor delikatny. Dlatego działanie w różowych pantoflach sugeruje troskę, współczucie, respekt dla ludzkich uczuć i wrażliwość.
Purpurowe oficerki Purpura to kolor imperium rzymskiego. Purpura kojarzy się ze sprawowaniem władzy. Oficerki również nasuwają skojarzenia z jazdą konną lub przynajmniej jazdą na motocyklu. TO władza. Działanie w purpurowych oficerkach oznacza odgrywanie roli wyznaczonej przez zajmowanie stanowisko. To przywódca wydający rozkazy. To ktoś, kto nie działa we własny imieniu, ale odgrywa oficjalną rolę.
Działania dzieci w poszczególnych butach wykorzystane przy redagowaniu gazetki.
Działanie w szarych tenisówkach:
uczniowie zbierają i gromadzą informacje obserwując , czytając , przeglądając inne czasopisma ,słuchają ,prowadzą dialogi, by zdobyte wiadomości wykorzystać do projektowania własnego pisma, do pisania własnych artykułów.
Działanie w brązowych półbutach:
wykazują inicjatywę przy opracowywaniu szaty graficznej, strony tytułowej, działów gazetki, podejmują praktyczne decyzje związane z formatem, nakładem , ilością stron i częstotliwością ukazywania się pisma.
Działanie w różowych pantoflach:
powstaje miejsce w gazetce gdzie składa się życzenia ,podziękowania, udziela się pochwał, wyraża wdzięczność.
Działania w pomarańczowych kaloszach:
ukazują się artykuły o ochronie środowiska, o bezpieczeństwie i sposobach ograniczania różnych zagrożeń.
Działanie w purpurowych oficerkach:
występują w rolach, powierzają sobie działania, by później je egzekwować , decydują co znajdzie się w danym numerze.
Działanie w granatowych półbutach:
rutynowe działanie związane z korektą, praca ze słownikiem ortograficznym.
Sprawozdanie z prowadzonej innowacji
Nauczyciele prowadzący innowację: Danuta Adamska, Danuta Szczotka, Ewa Żurek.
Temat innowacji: STYMULOWANIE AKTYWNOŚCI DZIAŁANIOWEJ UCZNIÓW KLAS I-III. SZEŚĆ BUTÓW, CZYLI SZEŚĆ SPOSOBÓW DZIAŁANIA.
Inspiracją do działania innowacyjnego stały się książki Edwarda de Bono: Sześć butów, czyli sześć sposobów działania. Podstawowym zadaniem innowacji jest wykształcenie człowieka myślącego i działającego kreatywnie w rzeczywistości. Człowiek, który myśli i działa po to żeby lepiej zrozumieć rzeczywistość i umieć się w niej się znaleźć.
Cele:
rozwijanie sprawności umysłowych uczniów, kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów twórczy sposób, wdrażanie do efektywnego współdziałania w grupie, nabycie umiejętności poszukiwania, porządkowania, wykorzystania informacji, tworzenie odpowiednich doświadczeń i nawyków wykorzystywania zdobytej wiedzy w praktyce, umiejętność skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, propagowanie operatywności.
Pierwszy etap pracy polegał na zapoznaniu uczniów i wdrażaniu ćwiczeń pobudzających pracę prawej i lewej półkuli mózgowej. Ćwiczeń, które pozwalały na uaktywnienie wszystkich procesów psychicznych mających wpływ na uczenie się : myślenie, pamięć, percepcja, wyobraźnia, koncentracja, abstrahowanie, itp.
Uczniowie systematycznie poznawali ideę „ Sześciu butów, czyli sześciu sposobów działania” . Za pomocą symboli zaproponowanych przez E. de Bono uczyli się rozpoznawania sytuacji a następnie wyboru najlepszych i najefektywniejszych sposobów działania poprzez:
czynności rutynowe, gromadzenie informacji i ich maksymalne wykorzystanie, czynności proste, praktyczne i skuteczne, będące reakcją na daną sytuację, ustalenie priorytetów, ograniczenie zagrożenia, okazywanie troskliwości, współdziałania i rzeczywistą pomoc, występowanie w „ rolach”
Przeprowadzono cykl lekcji zgodnie z najnowszymi tendencjami w pedagogice stosując integrację międzyprzedmiotową oraz nauczanie metodą blokową. Stosowano różnorodne metody, techniki i narzędzia pracy, aby w jak najodpowiedniejszy sposób przybliżyć uczniom ideę inowacji.
SPOSOBY REALIZACJI
1.Wprowadzenie symboliki poszczególnych działań wg metody E. de Bono
mapa myślowa na ścianie – symbole butów wg metody E de Bono symbole butów dla każdego dziecka w kopertach ( aneks 1) zapoznanie i poinformowanie rodziców z istotą innowacji (aneks 2)
2.Wzmocnienie umiejętności działania na jednostkach lekcyjnych poprzez stosowanie następujących metod, form i technik:
mandale ( aneks 3) relaksacja, wizualizacja, ćwiczenia usprawniające myślenie, pamięć, spostrzegawczość, sytuacje dydaktyczne, drama - gry dramowe, inscenizacje, improwizacje, żywe obrazy, ćwiczenia głosowe (aneks 4) rysunek, ćwiczenia redakcyjne ( aneks 5), ( aneks 6).
Spostrzeżenia
Uczniowie
potrafią dokonać analizy działań wg wprowadzonej metody, wykazują dużo inicjatywy do różnorodnych działań twórczych i odtwórczych, przyswoili sobie zasady współpracy i współdziałania w grupie, kształtowali postawę dialogu, mieli świadomość praktycznej użyteczności zdobywania wiedzy.
Koncepcje i metody dr de Bono pomyślnie przeszły próbę czasu i sprawdziły się na rynku. Nacisk, jaki kładzie na prostotę i praktyczną przydatność jest podstawową zaletą jego metod. Uważamy, że nauka umiejętności działania, operatywności, realizacji zadań, powinna mieć w kształceniu równoległe miejsce z innymi umiejętnościami.
LITERATURA wykorzystana w pracy:
Edward de Bono: Sześć butów czyli sześć sposobów działania, Naucz swoje dziecko myśleć , Naucz się kreatywnego myślenia.
Ewa Żurek SP 8 Żary |